Аутономни од аутономије


Стара Моравица, алиас "Бач-Кошутфалва"

Усвајањем Корхецовог статута Војводине, у овој српској покрајини су „на снагу“ ступили његови броји прописи који су супротни српском Уставу и законима. Тим начином прекршени бројна начела на којима почива европска цивилизација, међу којима су начело недељивости републике и владавине права. Прокламујући да је Војводина европска регија, безобзирни творац Корхецовог статута је одбацио основна цивилизацијска начела, за која су се грађани Војводине и остатка Србије борили вековима. Отуд није чудо да је победа „Корхецовог статута“ за националистичке странке војвођанских Мађара била тек једна прелазна станица ка мађарској аутономији од Војводине.

Победа националистичких странака у суседној Мађарској доводи се у везу са захтевима мађарске мањине у Словачкој. Она је осмелила Војвођанске мађарске националисте да отворено кажу оно што се мање више зна – да они прижељкују националну аутономију. О томе су се већ на овај или онај начин, више или мање умерено или неумерено изјаснили Иштван Пастор, Пал Шандор и Андраш Агоштон. Пал Шандор је том приликом изнео мишљење како „мађарска влада не би требало да подржава аутономију Војводине, већ етничку аутономију Мађара у покрајини, као и да у случају потребе стави вето на улазак Србије у Европску Унију.“ Том приликом је речено да су ова тројица политичара још пре „две године уцртала(!)“ аутономију за осам општина с мађарским становништвом.

Као што се види, у „мултиетничкој Војводини“ је конституисан „мултиетнички поредак“ у којем се сад већ отворено износи план о подели Војводине на етничком принципу. Наравно, њихове аутономашке колеге за сада ћуте, заузете регионализовањем остатка своје домовине. Они нису реаговали чак ни на најаву својих сабораца да неће подржати закон о регионализацији.

Председник војвођанске скупштине, учествовао је у мађарској националној свечаности поводом обележавања дана мађарске револуције. Том приликом је положио венац на бисту Лајоша Кошута, великог мађарског револуционара који је својевремено поручио српским преговарачима да ће „између њих пресудити сабља“, након чега је почео крвави рат између Срба, лојалних краљу и Мађара, лојалних парламенту. Ова манифестација се одржала у Старој Моравици, која данас у „мултиетничкој“ и „еврорегији“ и званично носи назив којим су је први пут назвали мађарски окупатори након покушаја анексије Бачке током другог светског рата.

Може ли се веровати како ће победа Фидеса допринети бољем животу Мађара у Србији? Мађарска има, попут Србије, сличан проблем огромне бирократије на локалном нивоу, а неолиберални економски поредак је Мађарску задужио много више од Србије. Приватни и јавни дуг Мађара, много је већи од српског. Већ две деценије, Мађари из окружења не могу да се изборе за двојно држављанство. Нису томе криве само земље мађарских суседа, већ и народ који је на референдуму својим сународницима отворено рекао „не“. Негде међу Србима се још увек крију отптужени за ратне злочине. Међутим, нема ни један међу Србима такву слободу, да јавно и слободно шета по главном граду, као што је има Шандор Кеприо у Будимпешти.

Војвођански Мађари би требало да знају из српског искуства деведесетих, куда води несрећна националистичка политика. Међутим, баш као и Срби, сад и они срљају и сличну грешку, што се видело из избора. Јаке емоције које буди националистичка страст изгледају као сувише лак лек који може да преусмери страсти са послодаваца и банкара на неку трећу националну групу. Тако је било редовно и одавно. Све ово можда се не може видети на неком салашу, без интернета, штампе и библиотеке. Међутим, и те како је видљиво у настањеном месту.

За разлику од Срба, Војвођански Мађари имају још једну муку, коју је почетком деведесетих дефинисао Тибор Варади: Скоро две трећине војвођанских Мађара не живи на компактној територији. Данас можда изгледа како је могућа персонална аутономија мађарске мањине на нивоу АП Војводине. Срби су, како – тако, Мађарима изашли у сусрет. Да ли ће изаћи у сусрет захтеву за мађарском националном територијалном аутономијом од Војводине? Како дефинисати „подаутономију?“ ДКМТ и слични „еврорегиони су још увек „на врби свирала“, а усуђујем се рећи и сигурни „као врбов клин2, поготово у доба кризе. Степенасто и фазно решавање мађарског националног питања у Србији постаје непријатно с екскурсима у националистички дискурс. Ако Срби могу да поднесу да председник Скупштине њихове северне покрајине као Мађар јавно испољава осећања према Лајошу Кошуту у селу које носи назив наметнут у доба окупације, хоће ли моћи то и сутра?

Хоће ли Мађарски политичари из Војводине сутра толерисати мађарске националисте. Не би се требало играти с национализмом. Аутономашки режим комуниста, славио је јуначке традиције јединица које су извршиле зверске одмазде над Немцима и Мађарима у Војводини. Зар није сличне одмазде вршила и војска Лајоша Кошута, која је из Петроварадина топовима сравнила с земљом Нови Сад, град у коме је Пастор председник Скупштине.

Хјде да будемо озбиљни и да ставимо прст на чело. Да се не понове никад зла из двадесетог и претходних векова. Да схватимо једном и Ми Срби као и Мађари да нас други гурају најпре у национализам, а затим у међусобну заваду.

Не верујете? Сами се уверите:

_________________________

Симић, Ј: Надају се аутономији, Вечерње новости, 26. 4. 2010.

Бета: Словачки Мађари најављују протесте због закона о родољубљу, РТВ, 26. 4. 2010.

Мађари би да кроје и округе, 6. 4. 2010.

Криза мађарске локалне управе, РТС, 4. 4. 2010.

О Душан Ковачев
Душан Ковачев је Лала из Баната. Родио се и одрастао је у Банату. Потиче са земље на којој су се јавили први носиоци самосталне личне и политичке слободе, модерне позоришне и музичке културе, филозофије, књижевне критике, задругарства, банкарства, локалне и регионалне самоуправе српског народа. Из самог срца је Баната, земље под звездом Северњачом, у којој су цесареви лавови постали ратари. Његови преци су вековима живели у непосредном комшилуку родног места Великокикиндског слободног крунског дистрикта. Били су први слободни људи који су на својој земљи учествовали у самоуправљању првом територијалном аутономијом у Средњој Европи. Потомак је српских сељака који су вековима живећи на међи светова, створили грађанско друштво.

2 Responses to Аутономни од аутономије

  1. Донели су противуставне и незаконите прописе у име АПВ који им то омогућују. Правна држава се у Србији налази под огромним политичким и економским притиском ЕУ да ово толерише.

  2. karlo says:

    Pošto je večinsko stanovništvo u Vojvodini srpske nacijonalnosti kako je moguće da manjina kroji njenu budućnost?Pokušaću i sam da odgovorim , kako ja to vidim;.Autonomašku politiku vode vrhunski političari srpske nacionalnosti Pajtić,Čanak,Kostreš uz asistenciju komuniste Berisavljevića jedan od tvoraca Ustava iz 1974 godine.Da bi za svoju politiku pridobili podršku „Međunarodne zajednice“oni vrlo vešto ukuljučuju manjinske nacijonalne zajednice,u ovom slućaju Mađarsku zajednicu koja je najbrojnija u severnoj Bačkoj.Tako je predsednik skupštine Vojvodine gos.Egereši, zatim je na sceni otac i sin Pastor i ideolog Korhec itd.To nisu nečasni ljudi ali u tom automaškom vrtlogu oni sei javno bore za teritorijanu u kulturnu autnimiju unutar autonomije Vojvodine. Vojvođanski autonomaši su „ozakonili“zastavu Vojvodine kao i njen grb a na putokaznim tablama pri ulaska u mesto piše na primer;Кањижа-Kanjiža-Magyar Kanyizsa umesto samo Kanyizsa itd Na zgradi opštine u Kanjiži vijori se zastava,trobojka crvena-bela-zelena sa grbom Mađarske države umesto trobojke bez državnog grba.te zemlje.Ako Vojvođanski političari misle da se na ovaj način dodvore Međunarodnoj zajednici ondak se to tešava na štetu građana Vojvodine.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: